תשוקה למתוק 🧁 קווים לדמותה


״רק אל תגעי לי במתוק של הבוקר ״ זה אחד המשפטים הראשונים שאומרות לי רבות מהמטופלות שרוצות לעשות תהליך של שינוי תזונתי.
זה יכול להיות כמובן גם המתוק של הצהריים, כל אחת והזמן שבו היא צריכה את ״זריקת האנרגיה שלה״. 

אז מה המתוק הזה בעצם עושה לנו? מה העוגיה עם הקפה בבוקר או השוקולד של אחרי ארוחת הצהריים בעצם ממלאים עבורנו? האם הגוף שלנו באמת צריך אותם?
את התחושה המהירה והעוצמתית שחשים בגוף כשנוגסים במתוק הזה, לא פשוט להסביר. ( כל אחד ואחת והמתוק שלהם).
ובכן, בואו נבין לרגע מה בעצם קורה בגוף שלנו:
אכילה של מתוקים (עוגות, גלידות, עוגיות וכו׳...) משחררת במוחנו חומר כימי שנקרא דופמין. דופמין הוא בעצם מוליך עצבי בעל תפקידים רבים בתפקוד המוחי, כגון, חיזוק פעולת עונג וכן הוא בעל תפקיד מרכזי בכל הקשור להתמכרויות.
דופמין גורם לנו להרגשה טובה ותחושת ה״היי״ המוכרת. וזה יכול להסביר למה אנחנו נעדיף הרבה פעמים שוקולד על פני תפוח. פרי או ירק לא מסוגלים לשחרר כמות גדולה של דופמין כמו שוקולד או עוגיה.
אחרי שאכלנו משהו מתוק, נוצר מעגל שבו המוח שלנו זקוק ליותר ויותר סוכר על מנת להרגיש את אותה התחושה הטובה. זה מה שגורם לנו בסופו של דבר למחשבה של ״אני חייבת את המתוק של אחרי האוכל״

גם לסרוטונין (החומר שמשפר את מצב הרוח) יש חלק בתשוקה שלנו למתוק. מחקרים מצאו כי בזמן לחץ, יש לאנשים נטייה לאכול יותר מתוק.

ולבסוף, האינסולין שמשחק תפקיד לא קטן בכל הנושא.
כאשר תאי הלבלב חשים בסוכר, הגוף מפריש את הורמון האינסולין. כתוצאה מכך,הכבד, השרירים ורקמות השומן סופגים את הסוכר מהדם ושומרים אותו כדי לשמר אנרגיה למקרה הצורך. כשאנו אוכלים משהו עתיר סוכר, רמות הסוכר עולות מאוד ואז צונחות, מה שמסביר את תחושת העייפות שמרגישים אחרי תחושת ה״היי״. העייפות הזו גורמת לנו לרצות עוד מתוק, כי אנחנו רוצים להתעורר.
אז מה הפתרון? להפסיק לאכול מתוק?
האמת היא שאין תשובה אחידה לכולם. כל אחד ואחת הם שונים.
למה הכוונה? יש למשל, נשים שמכירות את עצמן שאם מחליטות על שינוי תזונתי זה או הכול או כלום, זה מה שעובד עבורן וזה בסדר. ויש נשים ואנשים שמעדיפים להגביל לפעם או פעמיים בשבוע את המתוק שהם הכי אוהבים וזה הכי מתאים להם.
אפשרות נוספת היא, להתחיל בהורדה של כל המתוקים המעובדים,לתת לגוף שלנו מעט להתאזן ולהכיר מתוקים אחרים ובריאים יותר, ובהדרגה להחזיר מעט ובצורה מבוקרת.
אין פה נכון או לא נכון, הכול מאוד תלוי באדם.

מה שחשוב לנו לשאול את עצמנו, האם התשוקה למתוק מנהלת אותנו? אם התשובה היא כן, אז אפשר להחליט שעושים שינוי ולו הקטן ביותר, כדי לקחת שליטה ואחריות על הבחירות שלנו ואז,גם אם בחרנו במתוק ה״מושחת״, נדע שעשינו זאת מתוך בחירה
מודעת.

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

מאפינס בננה ושיבולת שועל ללא קמח

עוגיות שיבולת שועל וקינמון

עוגיות טחינה טעימות ובריאות